Annons

Annons

Nordiska företag känner sig trygga med digitaliseringen

Mer än hälften av nordiska företag bedömer att de har rätt kompetens i styrelsen att hantera digital transformation.

Att nordiska företag känner sig trygga inför digitaliseringens utmaningar är ett av de viktigaste resultaten från Alumni/Harvey Nash Board Report 2017/18, som under de senaste fyra åren har samarbetat med London Business Schools ledarskapsinstitut för att undersöka hur styrelser svarar på en föränderlig och utmanande värld av affärs- och företagsfrågor.

Undersökningen representerar åsikterna från mer än 826 styrelseledamöter från Storbritannien, Norden och Asien/Stillahavsområdet. Enligt rapporten ansåg knappt hälften (46 procent) av de nordiska respondenterna att de stod inför digital disruption vilket var större än i de andra undersökta geografiska områdena.

Mer än hälften (56 procent) känner att de har rätt kompetens i styrelsen för att hantera digital transformation, även om samma andel skulle vilja se mer digital talang i styrelserummet. Endast en fjärdedel tyckte att en brist på teknisk kunskap hos framtida ledamöter skulle utgöra trösklar i transformationsarbetet.
Norden är särskilt starkt inom digital teknik, framför allt riktat mot konsument och då specifikt spel, vilket står för 33 procent av nordiska miljardexits. Dessa inkluderar Mojang, King, Rovio och Supercell.

Representanter för ledande riskkapitalinvesterare med fokus på innovativa och snabbväxande teknologibolag inom konsument-, mjukvaru- och hårdvaruindustrin, säger att nordiska teknik-enhörningar - privata företag värderade till en miljard dollar eller mer - tenderar att expandera tidigt för att kunna fortsätta växa.

Annons

Annons

Denna trend innebär att fler start-ups får chansen att bli stora internationella framgångar och uppnå miljardvärderingar. Detta leder till en högre fördelning av exits vid enhörningsvärderingar än det globala genomsnittet.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons