Annons

Annons

kortbetalning.jpg

Kina är det land som leder utvecklingen av mobilbetalningar. Värdet av Kinas mobilbetalningar beräknas ha stigit till 10 biljoner kinesiska yen (motsvarande 1,45 biljoner USD) mellan 2014 och 2015. Foto: Pixabay

Allt fler handlar med kort i Sverige

Kortbetalningarna ökade med 16,9 procent i Sverige under 2015. Det visar undersökningen World Payment Reporter 2017 från Capgemini. "Framtidens vinnare är de som kan erbjuda betalningar digitalt och i realtid", säger Pascal Olin, betalnings- och e-handelsexpert på Capgemini.

Totalt gjordes 3.989 transaktioner under 2015, en ökning med 23,5 procent. 

–  Det är anmärkningsvärt att korttransaktionerna i Sverige ökat så pass mycket som 23,5 procent. En förklaring kan vara att allt fler använder telefonen för att surfa och handla online, och att populära tjänster i appar är uppbyggda kring just kortbetalningar. Samtidigt ser vi att värdet per korttransaktion sjunker, vi betalar idag med kort även vid väldigt små köp, säger Pascal Olin, betalnings- och e-handelsexpert på Capgemini Consulting, i en kommentar.

Ökar globalt

De flesta betalade med konto- och kreditkort; betalmedel som stod för 66 procent av betalningarna i Sverige. Totalt gjordes 2.635 miljoner kortbetalningar. Det motsvarar i genomsnitt 267 transaktioner per svensk och år.

Annons

Annons

Globalt gjordes under 2015 31,2 procent av kortbetalningarna på nätet. Den siffran väntas öka med 45 procent till 2019, medan mobilbetalningarna växer med 120 procent under samma period; från 49,5 miljarder transaktioner 2015 till 108,8 miljarder transaktioner  Mellan 2014 och 2015 ökade antalet mobilbetalningar med 41 procent.

Kinesiska WeChat och Alipay i framkant

Kina leder utvecklingeninom mobila betalningar. Värdet av landets mobilbetalningar steg med tio biljoner kinesiska yen (motsvarande 1,45 miljarder dollar) mellan 2014 och 2015. Den siffran väntas fortsätta öka till 22 biljoner kinesiska yen år 2022 (motsvarande 3,2 miljarder dollar). 

– Kina är först ut i en utveckling där kunden istället för handlaren eller banken, styr vilket betalningssätt som används. Där finns betalningslösningar som WeChat och Alipay, som tillsammans har flera hundra miljoner användare. Under 2016 möjliggjorde dessa två aktörer transaktioner värda 3,2 miljarder dollar, bara i Kina. Det är enorma summor i svenska mått mätt och en tjugofaldig ökning på bara fyra år, säger Pascal Olin.

Facebook och Apple pressar bankerna

De kinesiska betalättarna har från början valt mobilen som plattform – en trend som troligen förstärks om framtidsteknoliger som "internet of things" och blockchain får brett genomslag och utmanar det befintliga ekosystemet för betalningar. Capgemini tror också att betalningar upphör att bara vara en transaktion. Istället blir det också en viktig del av kundernas totala köpupplevelse.

– Framtidens vinnare på betalningsmarknaden är den aktör som kan erbjuda betalningar digitalt och i realtid, både online och i fysisk butik, helst utan att du märker det. De måste vara enkla och kostnadseffektiva att använda för både konsument och handlare. Facebook Messenger har redan börjat experimentera med betalningar i USA och de stora kinesiska spelarna expanderar. Icke att förglömma är Apple Pay som är på ingång och Samsung Pay som finns i Sverige sedan i våras. Det blir intressant att se hur våra svenska banker samt företag som Izettle och Klarna hanterar utmaningarna på hemmaplan, säger Pascal Olin.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons